Palmia näkyy hämeenlinnalaisten arjessa

Tekme Oy ja Palmia Oy ovat fuusioituneet vuoden alussa.

Palmian tulo palveluntuottajaksi näkyy helmikuun alusta lähtien hämeenlinnalaisten arjessa muun muassa koulujen ja päiväkotien ravintoloissa, kiinteistöissä ja katukuvassa.

Tekme Oy on fuusioitu Palmiaan 1.1.2019

Jatkossa Tekmen palvelutoiminta hoituu Palmian nimissä. Palveluntuottajan vaihtuminen tulee näkyväksi kuntalaisten arjessa helmikuusta alkaen.

Palmia Oy osti vuoden 2018 lokakuussa Hämeenlinnan kaupungin ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin omistamat Tekme Oy:n ja Linnan Ateriapalvelut Oy:n.

  • Tekme Oy fuusioitiin Palmiaan 1.1.2019 ja Linnan Ateriapalvelut Oy jatkaa tytäryhtiönä Palmia Palvelut Oy -nimellä, toimitusjohtaja Nina Rokkila sanoo.

Yhtiön suurimpia asiakkaita Kanta-Hämeen alueella ovat mm. sairaanhoitopiirin ja Hämeenlinnan kaupungin toimijat. Asiakkuudet ja palvelusopimukset säilyivät fuusiossa ennallaan.

Palmia vastaa Kanta-Hämeestä samoista palveluista kuin Tekme aiemmin; siivous-, kiinteistö- ja ruokapalvelut. Tekmen noin 350 työntekijää ovat nyt palmialaisia ja toimivat tutuissa palvelukohteissa mm. kouluissa, sairaaloissa ja kauppakeskuksissa.

  • Palmia pystyy tarjoamaan Kanta-Hämeeseen aiempaa laajempaa palveluvalikoimaa, muun muassa turvallisuuspalveluja. Tarkoituksenamme on kasvattaa Etelä-Suomessa erityisesti julkiselle sektorille tarjottavia palveluja, joissa osaavia toimijoita on toistaiseksi vähän ja joita kunnat tuottavat pääsääntöisesti vielä itse, Rokkila sanoo.

Kuntalaisille asiakaslähtöisyyttä

Palmia on panostanut asiakaslähtöisyyden lisäämiseen.

  • Palvelun loppukäyttäjän kuunteleminen on meille tärkeää ja se pitää tehdä mahdollisimman helpoksi, Nina Rokkila korostaa.
  • Tarjoamme koulu- ja päiväkotiruokailijoille sekä heidän vanhemmilleen käyttöön Palmia Kouluruoka -mobiilisovelluksen, jonka kautta voi katsoa ruokalistan, aterioiden tuotetiedot ja ravintosisällön sekä antaa helposti ja nopeasti palautetta. Järjestämme säännöllisesti myös toiveruokaäänestyksiä, jolloin lapset pääsevät valitsemaan sovelluksen kautta suosikkinsa toiveruokapäivän ateriaksi. Toiveruokaäänestys tulee kevään aikana, Rokkila kertoo.

Palvelujen siirryttyä Palmialle palautetta on tullut asiakkaan arjessa näkyvistä muutoksista.

  • Sairaalassa henkilöstöravintolassa tuli kolmas ruokavaihtoehto, ja oli ruuhkaa. Järjesteltiin uudestaan ja ratkaistiin tilanne nopeasti, liiketoimintajohtaja Jaana Kujala sanoo.
  • Ruokalistojen löydettävyydestä tuli palautetta muutosvaiheessa. Nyt koulujen, päiväkotien, hoivakohteiden ja henkilöstöravintoloiden ruokalistat löytyvät ruoka.palmia.fi-sivustolta. Myös lounasruokailijoille on tarjolla helppokäyttöinen mobiiliapplikaatio, Palmia Lounas.

Hämeenlinnassa järjestettäviin Vaikuta – älä valita -päiviin osallistuminen on ollut vuosien ajan vakiintunut tapa kuunnella alueen lapsia ja nuoria.

  • Tätä jatkamme. Olemme V-päivissä mukana ainakin silloin, kun käsittelyssä on ruokaa liittyvä aloite, Kujala sanoo.

Palvelujen kehittämistä piloteissa ja digiratkaisuilla

Palmia on tuonut Hämeenlinnaan kemikaalittoman siivouksen. Sitä pilotoidaan ja tutkitaan Wetterin toimitiloissa.

  • Kemikaalikuorman pienentäminen on tärkeää, sillä päivittäisessä ylläpitosiivouksessa syntyvä kemikaalikuorma on yksi alan suurimmista ympäristövaikutuksista. Asiakasturvallisuus ja laatu ovat meille tärkeitä, ja haluammekin itse testata kemikaalittomien menetelmien vaikutusta tilojen hygieenisyyteen. Pilotin ja sen ohessa tehtävän tutkimuksen tuloksia odotetaan kevään päätteeksi, jolloin teemme päätöksiä jatkosta, liiketoimintajohtaja Minna Gauffin kertoo.

Kiinteistöhuollon digitalisaation Tekme on aloittanut kiinteistöjen IoT:n muodossa yhdessä Hämeen ammattikorkeakoulun ja Hämeenlinnan kaupungin kanssa. Hankkeessa Tekme on fasilitoinut IoT-verkoston eli kaupungin kiinteistöjen kiinteistöautomaatiojärjestelmät on saatu IoT:n piiriin.

  • Palmia jatkaa hankkeessa aloitettua hyvää yhteistyötä. Olemme suuntaamassa hanketta koneoppimiseen, jolloin kerätystä datasta saadaan uudenlaista analytiikkaa. Olemme saaneet ensimmäiset tulokset ja seuraava vaihe on työn alla, ICT- ja kehittämisjohtaja Riku Moisio kertoo.

Aiemmin Tekme ei tarjonnut turvallisuuspalveluja. Palmian myötä palveluvalikoima täydentyy tällä sektorilla.

  • Kohdeturvapalveluissamme painottuvat pääkaupunkiseudulla kulttuurikohteet, kuten kulttuuritalot, Kansallismuseo, Kansallisooppera- ja baletti, keskustakirjasto Oodi. Järjestyksenvalvonnassa olemme vahvasti julkista liikennettä turvaamassa metro- ja raitioliikenteessä ja myös Helsingin satamissa, liiketoimintajohtaja Minna Gauffin täydentää.

Kuntien ja kuntayhtymien palvelumarkkina avautuu kilpailulle

Palmian yhtiöittäminen aloitti ja markkinoille tulo jatkaa markkinan ja merkittävien mahdollisuuksien avaamista muillekin toimijoille.

  • Yhtiöittämisen jälkeen meillä ei ole ollut inhouse-asemaa. Merkittävin kasvu Palmian liikevaihdossa on tullut palveluissa, joita kunnat hoitavat tällä hetkellä joko itse tai inhouse-toimijoidensa kautta. Kilpailemme markkinalla, missä pääsääntöisesti pk-yritykset eivät vielä toimi; kouluruoka, koulujen vahtimestaripalvelut ja kunnallisten laitosten siivous ovat hyviä esimerkkejä, Rokkila valottaa.
  • Liiketoimintaamme ajatellen keskeinen murros toimintaympäristössä tullee tapahtumaan, kun sote-palvelut organisoidaan uudelleen, Rokkila lisää.

Palmian kannalta vaihtoehtona on vahva ja nopea palvelutoiminnan kehittäminen vastaamaan tarpeeseen.

  • Tekmen palvelurakenteen, osaamisen ja palvelutuotannon kyvykkyyden tukemana Palmia kehittää toimialoillaan myös palvelujen digitalisaatiota.
  • Uskomme, että digitaalisten palvelujen kehittäminen jatkossa innovatiivisten asiakkaiden kanssa luo meille uusia mahdollisuuksia markkinalla, Rokkila sanoo.

Faktat Palmia Oy 1.1.2019

  • Palvelut: siivous-, kiinteistö-, turvallisuus- sekä ravintola- ja ruokapalvelut
  • Palveluja mm. toimistotiloissa, lounasravintoloissa, juhlatiloissa, yleisötapahtumissa, liikennevälineissä, oppilaitoksissa, sairaaloissa, kulttuurikohteissa, vanhusten palvelutaloissa – kaikkiaan yli 1 000 erilaisessa kohteessa Etelä-Suomessa.
  • Työntekijöitä noin 2200
  • Päätoimipaikka Helsinki
  • Toimii 13 paikkakunnalla Etelä-Suomessa
  • Omistaja: Helsingin kaupunki

Avainsanat:

Lue myös:

 
8.11.2018 /

Siirrymme käyttämään Palmian sähköpostia

Tekme Oy ja Linnan Ateriapalvelut Oy siirtyvät käyttämään Palmian sähköpostia 14.11.2018 alkaen. Uudet osoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@palmia.fi. Uudet yhteystietomme lisätään Ota […]

Lue lisää
 
18.10.2018 /

Tekmen palvelut ammattiliitto JHL:n lakon aikana 22.-23.10.2018

Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliitto JHL on päättänyt järjestää irtisanomissuojaa koskevaa lakimuutosta vastustavan lakon ma 22.- ti 23.10.2018. Tämä aiheuttaa tilapäisiä […]

Lue lisää
 
1.10.2018 /

Tekme Oy:n ja Linnan Ateriapalvelut Oy:n omistajuus siirtyi Palmialle

Tekmen sopimukset jatkuvat ennallaan Palmia Oy:n tultua omistajaksi Tekmen palvelutoiminta jatkuu yrityskaupan toteutumisen jälkeen normaalisti. Omistajuuden vaihtumisen myötä palvelusopimukset eivät […]

Lue lisää
 
Site by Atomi.